MSET SHIPBUILDING CORPORATION


Assalamualaikum semua...fuhhh,penat giler dowh ari nie...ari nie ialah ari pertama aku wat praktikal kat MSET SHIPBUILDING CORPORATION SDN.BHD...panjang kan nama kilang nie..nie la kilang yang wat segala anak beranak kapal..semua jenis kapal da kat sini kecuali kapal selam..hahahaha...semalam before nak p praktikal arie nie aku x leh tdow...langsung aku x tdow...giler takut+neves+pe2 je lah perasaan negetif sampai jantung aku berdegup cam nak pecah jer...ntah la,aku msj ngan member aku semalam..dia bgtaw la yang praktikal nie x lah susah sgt.tp aku still takut..huhuhu..first time nak kerja nie,lebih2 lagi kerja ngan orang2 lam industri nie..semalaman aku berjaga sambil tgk movie gadoh 2009 yg baru aku download..best gak la citer nie..lps dah bis layan citer nie,aku pun p masuk bilik...lepak2 lam bilik sampai la kul 6.30pg..aku pun bangun la nak p mandi,solat and siap2 nak p 'kerja' lak..hahahaha..dengan perasaan takut aku still lg leh breakfast ngan seleranya..hahahaha..makan adalah penting ye kawan2..hakhakhak...lepas dah salam ngan mak n ayah aku,aku pun la melangkah ke MSET Pulau Kambing...sampai jer kat sana,aku pun cari la kot2 da dak perempuan dari u lain wat praktikal kat sana...tapi sayangnyer tiada sorang pun yg wat praktikal namanya berbinti, semunya berbin..huhuhu...tapi x kisahlah...aku pun masuk la lam bilik meeting tuk diberi taklimat oleh cik yusuf..cik yusuf nie oklah,nampak cam baik jer...rasa takut aku pun dah hilang sikit..lebih kurang lam sejam cik yusuf nie bg taklimatm,then dia pun bgtaw aku yg aku kena p MSET gONG Badak coz aku amik design..aku pun gelabah la coz aku nie amik jer design tapi bab2 design aku nie x superb sgt..tapi sib baik kat sana guna CAD n pe ntah nama software lg satu,n then aku just blajar guna pro-e..so,selamat la aku..huhuhu..tapi aku still lagi kena p kat gong badak..sampai jer kat sana,aku kene jumpa ngan cik suhaimi..pertama kali aku jumpa dia nie,aku tgk cam selamba jer..skali lepas berborak2 ngan dia,barulah aku taw,dia nie baru jer failkan 2 orang budak yg wat praktikal..terus aku jd takut ngan mamat nie..dah la mula2 dah tunjuk aku drawing kapal pe ntah kat aku..suruh aku tgk..mana la aku taw sal design2 kapal nie..bukan course aku pun..dia cakap ngan aku macam2 benda yang aku x taw...tapi dia memang hebat la coz dia nie sekarang ngah siapkan 3 buah kapal tuk kastam...memang giler besar la kapal tue..x cukup ngan tue,dia suruh aku scedulekan jadual aku kat selama selama 4 bulan aku praktikal..pe benda yang aku nak taw kat sana..mana aku taw pape proses nak wat kapal camner...at least tunjuk la kat aku tempat diaorg wat kapal tue..contoh2 proses dia ker..lepas true leh plak dia nak aku siapkan satu report camner nak wat satu bijik kapal dari zero sampai la kapal tue leh gerak..time nie memang satu badan aku berpeluh....tambah nyer lagi dia bagi aku mini project sal automotion..litar elektric ngan hidraulik yang leh gerakkan kan kapal..time nie aku trus rasa nak menagis...giler punyer kerja..baru first day dah macam2 kene wat..dah la sorang2 plak tue...aku da gak la wat muka cam susah,then dia cakap senag jer..x yah nak pressure diri sendiri..aku pun kira oklah...then dia ckp kul 2.30 t,dia kan bawak aku p ronda2 kat tempat wat kapal..lam kul 1,aku pun p la rest kat surau..time nie aku da la msj ayong n kiko camner first day diaorg..diaorg semua ok jer..huhuhu..jeles lak aku...tapi x pe la..aku redha jer la...lps bis rest,aku pun masuk lam bilik cik lan coz cik suhaimi suruh aku tunggu dia kat situ...aku tunggu cik suhaimi nie sampai la kul 3.00...tiba2 cik lan kuar bgtaw aku yang sok aku kene p praktikal kat Pulau Kambing balik...jumpa ngan cik yusuf...waaaa...seronoknyer aku time tue x terkira..x kisalah kene pindah randah yang penting cik suhaimi bukan supervisor aku..huhuhuhu....patutlah dah kul 3.00 pun dia x mai kat aku bawak p ronda2...hehehe...tapi sib baik da sorang student TATI yang dah nak bis praktikal datang kat ofis tue..sib baik gak student nie pompuan....dialah yang bawak aku p ronda2 kat sana walaupun dia taw aku praktikal kat Pulau Kambing soknyer...dia da gak bgtaw aku yang cik suhaimi tuk memang mintak menda2 yang mengarut sikit..dia mula2 pun serabut gak ngan cik suhaimi tue..tapi lepas dah kerja sekali ngan pekerja2 kat situ,semuanya ok..dia pun kenalkan gak aku ngan pekerja2 kat situ...pekerja2 kat situ semua best2 belaka..aku rasa diorang semua cam technican kat msi lak..hahahaha...tapi sayang la coz aku x berkesampatan nak kerja skali ngan diorang..pe2 pun aku hope sok x da la wat aku putus nyawa dengar kerja yang aku kene wat...mudah-mudahan..InsyaAllah...nie baru ari pertama aku praktikal..camner la nak tunggu 4 bulan nie berlalu...huhuhu..yang bestnyer aku sampai umah lam kul 5.30 td terus tdow..hahaha...penat giler...wat kerja sangat x da la..maybe coz x tdow semalam kot..huhuhu..pe2 hal pun wish me luck k..k lah..adios...

contengan asal,
greaTroublemaker

5 comments:

NORHANIDA YAHYA said...

gilo mu wat kapal nabil!!
perghhh!!!

greaTroublemaker said...

bkn gilo dah nie..bengong trus..wat kapal t jd bus baru taw...

Anonymous said...

salam..pnh praktikal kt mset ke..ada smpn lg ke cth report tu..kalu ade nk softcopy bleh?

greaTroublemaker said...

ada jew lau nk..

Baly said...

hai, slm perkenalan
nak tanye camne pratikal sana ok ark
sbab pasni nak kene pratikal sane jgk :)