H.I.D.U.P


hidup nie penuh dengan lipatan kenangan..selagi nyawa dikandung badan,selagi tu lah kita mencipta kenangan sendiri...ermm...sedar x sedar dah hampir dua setengah tahun aku kat mfi nie..hidup dikelilingi dengan sahabat,assignment,kuliah,lecturer,gelak tawa,tangisan,tekanan.. semua tue disimpan menjadi kenangan..dua tahun disini,bermcm dugaan dan perubahan..xkira la dr baik mnjadi buruk or sebaliknya..semuanya disebut perubahan kan??

jika 23 tahun lepas,aku hanya seorg kanak2..sekarang umur semestinya telah meningkat..tanpa sedar,bertambahnya umur membuatkan aku lebih faham apa dimaksudkan dengan TANGGUNGJAWAB.. seandainya dunia nie seperti di dunia fantasi doraemon yang hebat dengan machine time, aku pasti akan pulang ke masa lampau..menjadi seorg kanak2 yang sentiasa riang bermain,tanpa perlu memikirkan masalah dan tanggungjawab..seorang kanak2 y hanya tahu ketawa apabila gembira,menangis apabila sakit,makan apabila lapar dan tidur apabila mengantuk..

tp nie semua hayalan semata2...hidup nie kenalah sentiasa melangkah..jatuh,bangun,susah dan payah itu sudah menjadi lumrah hidup bernama manusia..belajar dari kesilapan, bangkit dari kejatuhan, menjadi asam garam manusia..setiap orang akan mengalami pengalaman dan dugaan y berbeza setiap hari..tp setiap org pastinya akan hadapinya tanpa ada rasa mengalah walaupun kadang2 kita pasti akan menangis,merungut hatta meraung..ini pasti,kerana kita hanyalah manusia..punya point kelemahan...penuh dengan kekurangan...walaupun Ahmad Dhani pernah berkata hadapilah dengan senyuman..tapi xsalah kalau kita hadapi dengan tangisan sekalipun.. eheh...

23 tahun hidup didunia nie, aku belajar untuk ikhlaskan hati dengan apa sahaja aku lakukan..dan sampai ke saat ini aku masih belajar..bila kita ikhlas, semua kerja menjadi senang..aku pun masih belajar bertanggungjawab dengan apa yang kita lakukan..andai kesalahan y aku lakukan, ditebuslah dengan kemaafan walaupun susah..aku belajar dr kesilapan sendiri dan kesilapan org..kadang2 aku hanya nampak kesalahan org tanpa menegur kerana aku xpunya kekuatan utk menegur..aku juga kadang kala takut utk menerima teguran org atas kesalahan aku sendiri..aku masih belajar utk berubah..:)




contengan asal,
greaTroublemaker



0 comments: